dengan nama ALLAH

dengan nama ALLAH

Sunday, January 1, 2012

masa depan

mase tu aku dah tue...mybe dalam 60thun. Berjalan ngan anak2, g mane2 jew..mybe jugak keluar negara. Mase tu dah xperlu passport visa n seaktu dengannya, dunia global..leh kuor masuk sesuke hati. Xde undang2 nak masuk2 negara kena passport ni. Kowg xtaw, aku taw,..(bygn dalam kepala aku...my own decoration of fantasy).
"nenek nak msuk tandas lah..." ujarku pada si cucu yg waktu tu dengan spek gamming...dengan tangannya yang bergerak2 seakan akan mengawal sesuatu (kan aku da kata waktu tu beyond dri mind lah, semenye canggih lah, gamming sekadar dengan spek mata tu jew, xyah bluetooh, sensor badan agy)
"ladies kat sana nek...opss...toilet sana." jwab cucuku...cehh, aku taw cucuku itu mendouble meaningkan kata2 nye. Terms ladies tu da xsesuai dengan nenek die yg dah "matang" ni.
"zaman nenek dulu, ladies tu still leh gunkan pd nenek k"..kataku membuat satu snopsis rekaan. Aku melangkah, tapi biler nak melangkah...terhenti jap. "wat the hell, mana ladies, mana jantan?" monolog dalam ati.
"mana ppuan mana laki2 ni??" jeritku pada sang cucu....
"hah??" cucu ku bertnye macam org xdgr, or mybe mmg xdgr...
"mana tandas laki n mana tandas ppuan comey?"...  soklan di ulang
"ooohhh zaman nenek dulu still pakai tandas asing2 erk?"...cett..mmg membelakangkan adat tol cucu aku ni, slmber jew pass balik ayat aku yg awal2 tu. SAKA punyer cucu !!!!!
okeh2...zaman ni, mmg da xde tandas asing2 k wahai seme..alaa, buat pe tandas asing2, dah ppuan n lelaki pom xde ketulenan...dunia kiamat!!!!. untuk pertma kalinya, aku dah melalui ageing proses, dah lupe tntang hakikat tu. Niat terbantut..!!!simpan balik umah jew lah.
"nek...leh belikan yg tu?" setelah sekian lama xberkata...si cucu bersuara. sambil tangannya menunjuk ke arah sesuatu. MAINAN...
"okeh"...nenek sygkan cucu, tambah2 cucu sowg jew, zaman tu xde da nak anak ramai2, seme pakat2 ade anak selepas ade umah, keter, hutang dah langsai. Senang katanya... (angguk2)..lepas letak ibu jari + mata kat mesin tu, trus mainan tu bertukar tgn. So simple waktu tu, para ekonomi, para jurutera..sila cipta mesin macam ni, xyah lah bwk kad bagai, duit berkepuk..ibu jri + mata sudah.( ibu jri mungkin org leh tipu, potong jri org then bwk g byr, tapi anak mata xkkan berubah dari kecik sampai tue k..its a fact!!!!)

beyond!!!!!!!!!

No comments:

Post a Comment