dengan nama ALLAH

dengan nama ALLAH

Sunday, May 15, 2011

mak2 wajib kena lebih memilih dari anak2

mmg dah biasa bace novel, tapi jaln citer kali ne islamik gitu, bukan yang habib buat, tapi dari aina emir.. quite interesting ha.. 
klu aku jadi mak kan, mesti aku berkira kira jugak nak pilih menantu, or dalam istilah len, aku akan lebih memilih dari anak aku cz aku dah makan garam..
" mak...die tu baik lah mak..." kata anak aku...
" mak taw die beik, tapi die keje xtetap...skrg ne ko dah rase idop ne susah biler ayah ko tu keje camtu jew, abeh ko nak benda yang sama terjadi kat ko lak..???" keras aku bersuara. well, i ll protect my daughter as my mom do to me..
" kan nanti kakak pom nak keje jugak, kakak leh survive lah ngan die" anak aku, anak aku... pandai sgt menjawab... whose ur father?? aku mengeluh... uh
" ok, u stady for ur own k... u keje mati2, ye nak sara laki ? pe hal ?" aku marah..well itu pom kata-kata mak aku dulu.
" let we discuss more about this... bukan ke nak berkeluarga tu perlu ada sikap saling membantu " oh no, my anak is going ask me for a debate.. isyh
" kakak...mak tahu lah, tapi itu menyusahkan kakak, jalan yng da betol2 senang ada, naper akak nak pilih jalan yang susah " xder mother yang akan suke mengalah kan... so i am.,
" klu jalan yng susah tu bahgiakan kakak, apa salahnya???" that its... anak aku mmg power menjwab, sekali agy aku nak tanyer .. whose ur dad? whose my husband? uh
" mak xstuju...pergilah cari org yang sama level, yg educate cam kamu jugak" saran ku lembut.
" mak...level pelajaran ne xpenting lah...buat apa belajar tggi tapi pemikiran cam mr bean??" lagi skali aku nak ulang, saper ko punyer ayah? aku kawen ngan saper? wuisyh...
" xlah, itu untuk kamu jugak syg... klu u master, then ur husband is only certificate... do u think they thinking is like u?" aku geram...namun masih sempat bersyg seketika, aku dah nampak suami aku jeling2, mesti die xsuke aku cukup byk membangkang...well u always knew me as a "keras kepala" ppuan sejak dulu kan...
" mak... kenapa mak nak clasifiedkan die dalam seme benda..too many strata..too many class.. life is simple." perangai die sebijik cam ayah die, sowg yang jrang bercakap, tapi klu bercakap, mesti nak berhujah, alwayz nak defend diri, n selalu yakin ngan pilihan diri sendiri..if she say A, that means, always should be A.
" mak nak die tua dari kamu ??"
" okeh..reasonnya, mak bimbang die tu xmatang...fakta sains pernah kata, ppuan matang 4 tahun dari laki kan... tapi tgok nabi ngan khadijah, do they happy with their different??"
"honey..nabi itu adalah nabi..org biasa xkkan sama"
" oh mom...jgn sempitkan hidup ne.. ages juz a numbers" arghhhh..whose i married? uh...
" ok...listen here, dgr leklok penjelsan mak, mak xkesah die kurang 1, tapi jgn sampai die kurang sgalanya, nanti u akan merana..i xnak u merana k. u ingat 1 benda, restu ibu itu yang pokoknya, u ingat, i saje2 nak tolak seme candidate u??? "
die tunduk, terdiam ngan perkataan restu...arghh,,she really act like her father, confident melampau, tapi selalu kalah klu dengan seme benda link ngan akhirat...
" listen honey... i juz nak tgok u bahgia, bukan upset kerana salah memilih...love u syg"

No comments:

Post a Comment