dengan nama ALLAH

dengan nama ALLAH

Monday, February 28, 2011

antara minat, keinginan dan permintaan

org cakap, klu kite utamakan pendapat ibu, kita akan berjaya... so, aku ambek benda sebagai satu map dalam idop aku lah, aku ne jenis liat nak wak benda yg aku xsuke, alaaa...org len pom camtu apa. dari lepas spm agy, mak cakap " p isi spa, xpom p isi maktab" mmg dialog tu jew akan kuar bile aku suarakan ttg mana hala tujuku
" isi yg tu, 6t kuar terus dapat keje, xyah duk pening pikir da" skali lagi, laungan tu da dapat aku hafal waima dari segi struktur ayat, bahasa, nada sore dan mimik mukanya sekali. walaa...
aku angguk jew, lepas tu kuo satu perktaan dari mulut aku "yaaaa" panjang ngan lemah jew dialog dariku
tibe lah masenya untuk p isi apa yg patot kat cyber cafe, maklumlah mase tu xde internet agy kat umah, seme benda kena wak kat bdor..mase tu xpew lah, murah agy, boleh lah save mane yg patot.
bile aku sowg2, pesanan2 tu seme aku da staplerkan dalam kepala tapi aku kuncikan rapat2 pada laci yang bakal disingkirkan, hehehehhehe...balik umah, aku sorokkan segala benda print yang aku da isi tadi. well, aku habok pom aku xisi apa yg mak mtk, spa lagi lah aku xisi, pastu kos perguruan, lagi lah aku xmtkx. Jahatnye...
bile sampai satu masa semuanya terbongkar 
"isi xspa? " 
"tak" aku geleng..sampai bile nak syp kan, aku xbuat xbermakna aku kena tipu, aku xbercakap fasak benda tu sebagai tanda berdalih.xbeik tipu mak
"kenapa xisi?" 
"xpew lah, biar dulu..nak ambek stpm..." simple, padat n yakin... okes, sttle sampai citu

stpm
dilema dalam nak pilih sains atau sastera
"ambek lah sastera, senang nak skor" aku angguk, ye kot...dalam kepala duk congak, kwn2 aku dah ramai kena mitivate supaya kekal kan aliran sains..
lepas berminggu2, aku jadi malas nak tukar, yelah byk keje, byk karenah...kena jupe cikgu lah, ok apa dapat aliran sains.. lagipom
" aliran sains ne cnfrm dapat biasiswa mak..." mak aku syum, yes, manifesto aku berjaya, so skali lagi permintaan die aku tongsampahkan

lepas stpm...mase nak isi permohonan ipta
"mtk cikgu..pastu isi spa.." aku dah senyum2 waktu tu.hehehe, dalam kepada duk hitung pe lagi modal yg aku ader untuk tolak request kali ne.
" okes" aku melangkah pergi, kali ne cc kampung jew, tapi aku p ngan adik aku..huhuhu
balik cc
"isi x cikgu?" soalan cepu emas...
"pilihan ade 8 jew, klu isi cikgu da terlepas 1 peluang...lagiom ramai yg mtk cikgu, persaingan byk" dush... jwpan ngan reason2 yg munasabah. hihihi...
mak diam, die just angguk,,alaa reasonable kan aku punyer reason, so, xpew lah..hihihi
ditakdirkan aku dapat tawaran ke universiti...dalam negeri aku jugak, aliran ekonomi..mmg lah bertambah kesukaan die, aku xjauh..hik2...permudahkanlah segala benda.
bile da ader taha ne, aku kena tunjukkan aku de kelebihan untuk kos yg aku pilih, so kena target pointer 3.oo keatas tiap2 sems. alhamdulillah, semuanya berjalan lancar..suke2.. die suke, n buatkan die lupa aku xpernah apply untuk spa.

lepas dgree...
seluang2 job byk kat kl, da byk aku tolak...dah berpluh2 kat kl nun... mak sedara meninggal lah, tok sakit lah, mak aku ader keje lah..semuanya alasan kenapa aku xberpeluang untuk aku kesana. sebab paling baik, xder modal untuk berhijrah ke sana, aku xnak bebankan parentz agy, so...aku stay kampung jadi cikgu tuisyen. insyaallah benda ne lebih berkat berbanding aku susah aty pikirkan parentz kat kg. tu lah aku cakap, hati kite asing2, mungkin benda susah bagi kite, adalah kemudahan ngan kesenangan ada org len... dan seme benda yg jadi tentu ader hikmahnya kan?

so...kesmpulan aliran citer ne...hary ne aku da decide, aku akan mula bertindak megikut perintah.. aku nak tunaikan apa yang aku tak tunaikan... first, aku da isi apa, then skrg aku da jadi cikgu..n bakal akan memohon master in education..insyaallah

No comments:

Post a Comment